نوشته شده توسط : gheirati

سبزوار شهری است که در غرب خراسان رضوی قرار گرفته است وعنوان بزرگترین شهربعد شهر مشهد را در خراسان به خود اختصاص داده است. این شهر که در قدیم با نام بیهق معروف بوده است، هم اکنون به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و علم ایران از آن یاد می شود. شهر سبزوار دارای مراکز مهمی اعم از مراکز علمی و دانشگاهی ، و حوزه های علمیه می باشد که در حال حاضر مشغول به کار می باشند. مردم سبزوار نیز به زبان فارسی صحبت می کنند و گویش آن ها، گویش اصیل خراسانی می باشد. طبق سرشماری که در سال 1395 انجام شد جمعیت این شهر 243،700 نفر اعلام شد.

این شهر زیبا دارای بسیاری از جاذبه های گردشگری می باشد که در اینجا با برخی از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن آشنا می شویم:

جاذبه های طبیعی

آبشار برغمد

در 30 کیلومتری شهر سبزوار آبشار فصلی به نام آبشار برغمد قرار گرفته است که با طبیعت خشکی که این منطقه دارد محل مناسبی برای استراحت و تفریح و همچنین دوری از گرمای شدید سبزوار است. در اطراف این آبشار درختانی بسیاری قرار گرفته اند که بیشتر آن ها درختان گردو می باشند. همچنین در این شهرستان تنوع گیاهی و جانوری در دره آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

یخدان های تاریخی سبزوار

در جنوب این شهرستان یخدان هایی از جنس خشت ساخته شده است که مربوط به دوره قاجار می باشند. از این یخدان ها در گذشته و در فصل بهار به عنوان وسیله ای برای نگهداری یخ استفاده می کرده اند. هم اکنون این یخدان ها ریزش کرده و باید مورد بازسازی قرار بگیرند.

خانه باغ اسکویی، تفرجگاهی تاریخی

یکی از جاذبه های طبیعی بی نظیر در شهر سبزوار، خانه باغ اسکویی می باشد که مربوط به دوره قاجار است. این بنا که مالک آن خاندان اسکویی بوده اند دارای مساحتی ده هکتاری می باشد. در داخل این باغ عمارتی نیز وجود دارد که در دو طبقه ساخته شده است. این بنای زیبا با گچ بری قسمت سر ستون ها، حوض خانه و هم چنین نقاشی های روی گچ بری های حوض خانه تزئین شده است. این جاذبه گردشگری نیز در سال 1380 نام آن در بین فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

غار اژدر

در ابتدای مسیر دسترسی به آبشار بید غاری به نام غار اژدر وجود دارد که درارتفاع 1680 متری کوه کمردنگ واقع شده است. در کناراین غار زیبا آبشار بید قرار گرفته که باعث شده است این منطقه تبدیل به یک جاذبه گردشگری بی نظیری شود.

جاذبه های تاریخی

 مصلی تاریخی سبزوار

مصلی تاریخی سبزوار یکی از مکان های تاریخی است که در قسمت  شرقی این شهر واقع شده است. ای بنا که مربوط به سده 8 هجری قمری می باشد هم اکنون در فهرست آثارملی قرار گرفته است. این مصلی نیز دارای قسمت های مختلفی است. این مجموعه دارای یک ایوان بزرگ و چهار تاق می باشد. این بنا در گذشته خانقاه چند تن از سربداران بوده و هم اکنون برای برگزاری نمازعید های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

بقعه امامزاده یحیی سبزوار

بقعه امامزاده یحیی در تقاطع خیابان اسرا و بیهق قرار گرفته است. این بنا دارای قسمت های مختلفی همچون ایوان و فضای داخلی گنبد دار و مناره و دو فضای ارتباطی می باشد. این  بقعه نیز دارای گنبدی می باشد که با کاشی کاری های فیروزه ای جلوه خاصی را به نمایش گذاشته است. همچنین نمای بیرونی آن که به سبک ویژه ای طراحی شده است، چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند. این اثر تاریخی نیز جزء آثاری است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

مسجد جامع سبزوار

از قدیمی ترین مساجدی که در این شهر دیده می شود می توان به مسجد جامع آن اشاره کرد. که دارای مساحتی حدود 4 هزار متر مربع می باشد. این بنا که مربوط به دوره سربداران است دارای قسمت های مختلفی همچون صحن، شبستان، ایوان های قبلی و رواق در حاشیه های جنوبی خیابان بیهق است.

این مسجد دارای کتیبه هایی است که به دوره صفویه برمی گردد. سر در این مسجد زیبا در دوره رضاشاه به طور کامل تخریب شد و سپس توسط فردی به نام محمد اشراقی مورد بازسازی قرار گرفت.

آتشکده میر مظفر

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی در شهر سبزوار آتشکده میر مظفر می باشد. این اثر معماری جزء کهن ترین جاذبه های دیدنی در این شهر می باشد. این آتشکده در بالای کوهی از رشته کوه اثقلان قرار گرفته است. این بنا با استفاده از سنگ و ملات و باروج ساخته شده است. در داخل این آتشکده بر روی دیواره های اطراف آن فسیل هایی دیده می شوند که قدمت آن ها به 100 میلیون سال پیش برمی گردد.



:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری خراسان رضوی , شهرستان سبزوار ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن مکان-های-گردشگری-و-جاذبه-های-توریستی-و-تفریحی-فریمان-اتاقک-8.jpg است
 
 
 
 

یکی دیگر از شهر های استان خراسان رضوی شهر فریمان می باشد که در 75 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. این شهرستان با وسعت 3325 کیلومتر مربع دارای دو بخش مرکزی و قلندرآباد می باشد. این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد که در زیر به معرفی برخی از آن می پردازیم:

 
 

باغ ملی فریمان

 
 

یکی از بزرگترین باغ هایی که در شهرستان فریمان وجود دارد باغ ملی می باشد که در مرکز شهر واقع شده است. این ساختمان که در دوره پهلوی ساخته شده است دارای ستونهایی است که در قسمت ورودی غربی آن قرار داده شده اند. همچنین دارای دیوار هایی است که با معماری و سبک خاص همان دوره طراحی شده اند. در این باغ زیبا عمارتی واقع شده است که همزمان با باغ ساخته شده است. موقعیت مکانی خوب این باغ موجب شده است تا مسافران و گردشگران زیادی از آن بازدید کنند وخاطرات خوب و بیادماندنی را به ثبت برسانند.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن باغ-ملی.jpg است
 
 
 

آبگرم شاهاب

 
 

آبگرم شاهان گرماب در 57 کیلومتری شهر فریمان و در دهستان سفید سنگ قرار دارد. این آبگرم دارای آبی زلال و بی بو می باشد که به دلیل اینکه هیچگونه موادی مانند گوگرد یا آمونیاک در آن وجود ندارد خاصیت درمانی دارد. برای معالجه سنگهای مجاری ادراری و بیماری اگزما می توانید از این آب استفاده کنید. در این بنا به دستور شاه سلیمان صفوی کتیبه ای قرار داده شده که در سال 1087 ساخته شده است.

 
 
 
 
 

سد فریمان

 
 

شهرستان فریمان علاوه بر جاذبه های گردشگری که دارد، آثار تاریخی فراوانی هم در خود جای داده است. سد فریمان نیز بندی تاریخی می باشد که در یازده کیلومتری فریمان قرار دارد و مربوط به دوره تیموری می باشد. همچنین نام این سد نیز در بین فهرست آثار ملی ایران دیده می شود. سد فریمان با طبیعت بکری که دارد هرساله میزبان بسیاری از گردشگران می باشد و به عنوان یکی از بهترین تفریحگاه های موجود در خراسان از آن یاد می شود. در کنار این سد دریاچه و جنگلی وجود دارد که می توانید برای گذراندن اوقات فراغت خود این مکان را انتخاب کنید.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن سد.jpg است
 
 
 

  تفرجگاه طبیعی زرکک

 
 

یکی از جاذبه های طبیعی در فریمان تفرجگاه طبیعی زرکک می باشد که در 17 کیلومتری آن واقع شده است. این تفرجگاه در میان دو رشته کوه قطار اولنگ و یخ آبی قرار گرفته است. طبیعت بکر و سرسبز و چشمه های موجود در این تفرجگاه باعث شده است که هرساله گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات خود از آن بازدید کنند.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن زرکک.png است
 
 
 

بنای تاریخی عشق آباد

 
 

بنای تاریخی عشق آباد در در روستای عشق آباد و10 کیلومتری شهرستان فریمان قرار گرفته است. این بنا مربوط به دوره تیموری می باشد و مرقد یکی از نوادگان امام سجاد (ع) به نام سید نظام الدین در آن قرار دارد. بنای مذهبی عشق آباد دارای ایوان نسبتا بزرگی می باشد که در سمت شرق آن ساخته شده است. این ایوان نیز دارای سقفی تزئین شده و گچ کاری زیبایی می باشد که نمای بی نظیری را به وجود آورده است.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن عشق.jpg است
 
 
 

رباط فریمان

 
 

رباط فریمان یک بنای تاریخی می باشد که در محدوده این شهر واقع شده است. این بنا که مربوط به دوره صفوی است در سال 1378 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. داخل این بنا قسمت های مختلفی مانند حجره ها، اصطبل، هشتی ورودی و یک حیاط مرکزی قرار دارد.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن رباط.jpg است
 
 
 

همچنین نمای بیرون آن دارای 4 برج می باشد. رباط فریمان در ابتدا در بین یکی از مسیر های راه ابریشم قرار داشته است که سنگ بست را به هرات متصل می کرده است.   

 
 

 
 

بهترین زمان سفربه شهر فریمان

 
 

برای سفر به این شهر کهن فصل تابستان و بهار را انتخاب کنید. چرا که در این فصول این شهرستان دارای آب و هوای دل انگیزی می باشد اما فصل پاییز و زمستان آن به شدت سرد است و برای سفر مناسب نمی باشد.

 


:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری خراسان رضوی , شهرستان فریمان ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

یکی دیگر از شهر هایی که در خراسان رضوی از جاذبه های گردشگری و دیدنی بر خوردار است، شهرستان قوچان می باشد. شهر قوچان در 148 کیلومتری شهر مشهد و در نزدیکی خراسان شمالی واقع شده است. خبوشان یا خوجان نام های شهر قوچان می باشند که در گذشته های دور برای این شهر به کار می برده اند.

قوچان در زمان پادشاهی هلاکو مورد باز سازی قرار گرفته است و نوه وی وسعت آن را گسترش داد. بلافاصله در زمان غازان خان در این شهر یک معبد بودایی احداث گردید.

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهرستان قوچان

اولین مکانی که در این شهر وجود دارد و بازدید از آن می تواند خاطره ساز ترین سفر به حساب بیاید چشمه گرماب می باشد. این چشمه زیبا در5 کیلومتری قوچان در نزدیکی شهر کهنه واقع شده است. آب این چشمه دارای خاصیت درمانی می باشد. چرا که این آب ازآب هایی می باشد که دارای املاح سولفاته و کربنات هستند. برای رسیدن به این چشمه ابتدا از شهر کهنه و قلعه اطوار آباد عبور کرده و با گذر از قسمت دامنه جنوبی البرز، چشمه گرماب را مشاهده کنید.

حمام شازده قوچان

در پایان دوره قاجاریه این حمام درشهرقوچان و در مرکز آن ساخته شد. سپس در دوره پهلوی بار دیگر مورد باز سازی قرار گرفت و به یک حمام دوشی تغییر کرد. حمام شازده دارای دو قسمت می باشد که یک قسمت آن برای بانوان و قسمت دیگر برای آقایان در نظر گرفته شده است. هر کدام از این قسمت ها نیز دارای فضاهای مجهزی مانند دالان، خزینه، پاشور، مخزن آب، خزینه، مسجد و نظافتخانه می باشند. سازمان میراث فرهنگی در سال 1382 این حمام زیبا را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

آبشار و دره سراب قوچان

یکی از آبشار های بسیار زیبا و دیدنی که در قوچان وجود دارد، آبشار سراب می باشد که در ارتفاعات کوه سنگر واقع شده است. این آبشار که معروف به شار شار است دارای ارتفاعی حدود 20 متر و عرض آن 30 متر می باشد. همچنین این آبشار نقاط سرسبزی دارد که چشم انداز های بی نظیری را به وجود می آورند.

یخدان نمد مالها در قوچان

شهر قوچان علاوه بر جاذبه های گردشگری، دارای جاذبه های تاریخی نیز می باشد.  یکی از جاذبه های دیدنی تاریخی که در این شهر وجود دارد یخدان نمد مالها می باشد که باعث شده است گردشگران زیادی این شهر را برای سفر انتخاب کنند. یخدان نمد مالها مربوط به دوره قاجاریه می باشد و هم اکنون در فهرست آثار ملی نام آن مشاهده می شود. این بنای مخروطی دارای گنبد های مخروطی و چاله های نگهداری یخ می باشد که گذشت زمان باعث شده است قسمت های دیگر آن مانند حوضچه و پلکان آن از بین برود. برای ورود به آن دوقسمت شمالی و جنوبی طراحی شده است که قسمت شمالی آن در حال حاضر مسدود می باشد.

موزه مردم شناسی

این موزه موجود در شهر قوچان، در ابتدا رستورانی برای شهرداری بوده که پس از گذشت چند مدت به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است و به عنوان موزه به کار خود ادامه داد. در این موزه نمادهایی قرار دارد که مربوط به موسیقی قوچان، کشتی چوخه و همچنین مراسم ازدواج عشایر کرد می باشد. همچنین وجود اشیای قیمتی و قدیمی که در این موزه وجود دارد می تواند خاطره ای به یادماندنی را برای گردشگران به وجود بیاورد.

دره شمخال

در 80 کیلومتری شهر قوچان دره ای زیبا به نام دره شمخال وجود دارد که با طی کردن مسیری که با درختان بسیاری پوشیده شده است می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. این دره شگفت انگیز دارای طولی حدود 18 متر می باشد. نام این دره نیز به زبان کردی کرمانجی به معنای یک تفنگ دست ساز قدیمی می باشد که از روستای نزدیک آن گرفته شده است. متصل شدن رود های شارک، قرچه، دربادام، و شمخال و چشمه هایی که از کوه های اطراف آن نشات می گیرند، باعث شده است که است که این دره تشکیل شود.  

بهترین زمان سفر به دره شمخال

برای سفر به جاذبه بی نظیر فصل بهار و تابستان مناسب است چراکه در این فصول این دره بسیار سرسبز و رود آن هم پر آب است. همچنین برای رسیدن به این دره باید از جاده قوچان به سمت باجگیران بروید و سپس با استفاده از تابلو های راهنما دره شمخال را پیدا کنید.  



:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری خراسان رضوی , شهرستان رضوی ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

یکی از شهر های استان خراسان رضوی که در 152 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد، شهر تربت حیدریه می باشد. این شهر با وسعت 3672 کیلومتر مربع تعداد 210390 نفر را در خود جای داده است. تربت حیدریه نیز دارای تعداد زیادی کارخانه اعم از کارخانه طلای زرمهر، کارخانه کاشی زرین، کارخانه قند تربت حیدریه، کارخانه کائولین و... می باشد. این شهرستان به دلیل اینکه عنوان غنی ترین منابع سیلیس جهان را در خود دارد یکی از قطب های معدنی در استان خراسان بزرگ به شمار می رود.

شغل اکثر مردم تریت حیدریه

از ویژگی های دیگر این شهرستان می توان به فعالیت کشاورزی مردم ساکن در آن اشاره کرد که باعث شده است تربت حیدریه در این صنعت از موقعیت خوبی برخوردار باشد. پروش دام و طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم و... از مشاغلی می باشند که بیشتر مردم تربت حیدریه به آن مشغول هستند. اگر قصد سفر به این خطه از ایران را دارید می توانید سوغات و صنایع دستی نظیر قالی، قالیچه، نمد و بادام، پسته، زعفران را خریداری کنید.

در این قسمت شمارا با مهمترین جاذبه های گردشگری تربت حیدریه آشنا می کنیم: 

آبشار رود معجن

در شمال غربی شهرستان تربت حیدریه روستایی قرار دارد که این روستای زیبا آبشاری به نام آبشار رود معجن را در خود جای داده است. این آبشار که از محبوبیت زیادی در بین طبیعت گرد ها برخور دار است در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

آب این آبشار از کوه های چهل تن سرچشمه گرفته و به رودخانه حصارچه می ریزد. همچنین آب این آبشار با عبور از میان باغات به رودخانه می رود. این آبشار در بین تنگه ای بزرگ قرار گرفته است که از دواره پشتی فاصله دارد و می توان به راحتی در پشت آن ایستاد.

برای رسیدن به ای آبشار از روستا باید حدود 50 دقیقه پیاده روی کنید. این آبشار در گذشته با نام رود مهجن معروف بوده است و سپس پس از مدتی نام آن به نام رود معجن تغییر یافته است. رود معجن در بین گردشگران بیانگر آب و هوایی خوش، کوچه باغ ها، رودخانه های پر آب و مزارع سرسبز نیز می باشد. برای بازدید از آبشار معجن بهترین زمان سفر فصول بهار و تابستان می باشند.

پارک باغ ملی

یکی از زیباترین پارک های تربت حیدریه که در مرکز شهر قرار گرفته است پارک باغ ملی می باشد که طی سال های اخیر با کمک باغبانان تبدیل به یکی از زیبا ترین پارک ها شده است. این باغ نیز تشکیل شده از درختان و گل های رنگارنگی است که با طراحی های خاصی در کنار یکدیگر چیده شده اند و جلوه ای زیبا و به یادماندنی را نشان می دهند.

این پارک باغ ملی در سال های پیش تنها یک آرامستان بوده و با گذشت زمان تبدیل به یک باغ ملی شده است. برخی از درختان سرو در این باغ دارای قدمتی بیش از 90 سال بوده اند که به دلیل اینکه خشک شده بودند توسط هنرمندان بازسازی شده و نمایی از تابلو های مفهومی را به نمایش گذاشته است.


کاروانسرای طبسی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در تربت حیدریه کاروانسرای طبسی می باشد که در دوره قاجاریه ساخته شده است. کاروانسرا نیز یک نوع ساختمانی می باشد که می تواند گروه یا کاروانی را در خود جای دهد و در معماری دوره اسلامی جزء بزرگترین ساختمان ها محسوب می شده است. این کاروانسرا دارای قسمت های بسیاری مانند ایوان، غرفه، اطاق، انبار و طویله می باشد. این کاروانسرا در بین بنا هایی قرار دارد که دو ایوان را در خود جای داده اند و به شکل مربع می باشند. این ساختمان بنایی بسیار ساده می باشد که طاق حجره های آن به شکل هلالی و به سبک حجره هایی که در معماری ایرانی دیده می شود، ساخته شده است.

پارک جنگلی پیشکوه

در دامنه های ارتفاعات تربت حیدریه پارکی قرار گرفته است به نام پارک جنگلی پیشکوه که همواره در کشور یکی از بزرگترین پارک ها می باشد. این پارک که در دامنه کوه سه قله قرار گرفته است دارای وسعتی بیش از 800 هکتار است. این پارک با چشم انداز های زیبا و امکانات تفریحی و توریستی بسیارش مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران می باشد.

حمام حاجی رئیس

یکی از معتبر ترین حمام های شهر تربت حمام حاجی رئیس می باشد که در محدوده جنوب غربی بافت تاریخی شهر تربت فرار دارد. این حمام که در تابستان سال 1381 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است توسط حاج سید محمد رئیس التجار جهت باقیات و صالحات ساخته شده است. حمام حاجی رئیس از دوقسمت زنانه و مردانه تشکیل شده و دارای قسمت های مختلفی مانند فضای ورودی، رختکن، گرمخانه، مخازن آب گرم وسرد، آتش خانه می باشد.

در ابتدای ورود کاشی های لاجوردی که با طرح گل و بوته نقاشی شده است چشم هر بیننده را به خود خیره می سازد. این حمام دارای سقف گنبدی می باشد که توسط ستون های رنگی که در رختکن وجود دارد نگهداری می شود. این حمام یکی از نادرترین حمام هایی است که بعد از آسیب هایی که به آن وارد شد دوباره مورد بازسازی قرار گرفت و اکنون یکی از مکان های ویژه ای می باشد که در این شهرستان قرار گرفته است.  



:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری خراسان رضوی , شهرستان تربت حیدریه ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

شهر نیشابور یکی از شهرهایی است که حصار بوژان را در خود جای داده است وهمچنین به عنوان یکی از شهر های تاریخ ساز ایران نیز معروف است. این شهر که از شهر های قدیمی ایران محسوب می شود، دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد.

 

دره پرستوها

 

دره پرستوها یکی از دره های دیدنی در روستای حصار بوژان نیشابور است. این دره یکی از مکان های دنج و با صفایی است که هم اکنون در نظر گردشگران از اهمیت خاصی برخور دار است. از این دره به نام های زیادی از جمله پره سو و پلاسو هم یاد می شود اما به دلیل اینکه پرستو های زیادی در این دره وجود دارد، نام آن به دره پرستوها معروف شد.

 

اقامتگاه دره پرستوها و امکانات ارائه شده در آن

 

 

اگر قصد سفر به یک مکان آرام و زیبا و همچنین به دور از هیاهوی شهر را دارید این دره را در اولویت انتخاب های خود قرار دهید، چرا که در این دره اقامتگاهی وجود دارد که می توانید با گذراندن تعطیلات نهایت لذت را ببرید. این اقامتگاه علاوه بر آن که در مکانی دنج و بی نظیری قرار گرفته است، دارای کلیه امکاناتی که یک مسافرممکن است در طول سفر به آن نیاز داشته باشد، نیز می باشد. از جمله امکاناتی که در این خانه روستایی به چشم می خورد می توان به آشپز خانه و کلیه تجهیزات، سرویس بهداشتی ایرانی و خارجی، سیستم سرمایش و گرمایش و... اشاره کرد.

 

بهترین زمان سفر

برای رفتن به این منطقه آرامش بخش حتما وسایل کوهنوردی همراه خود داشته باشید. همچنین برای بازدید از دره پرستوها نیازی به وسایل نقلیه نیست و تنها با حدود یک و نیم ساعت پیاده روی می توانید به این منطقه بکر و دیدنی برسید.

 

لازم به ذکر است که بهترین زمان برای رفتن به دره پرستوها منطقه گردشگری فصل تابستان است.  



:: برچسب‌ها: حصار بوژان , شهر نیشابور , دره پرستو ها ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

مازندران یکی از زیباترین استان های کشور است و می توان از آن به عنوان یکی از پربارترین مناطق به جهت داشتن بیشترین جاذبه های گردشگری نام برد. این استان به دلیل داشتن جنگل های بکر و مراتع سر سبز در تمام ایام سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

دیو چشمه یکی از جاذبه هایی است که در این استان و در کنار کجوز نوشهر قرار گرفته است. نام این چشمه از آب فراوان و زلال آن نشات گرفته است. برخی دیگر نیز آن را به نام چشمه بزرگ هم می شناسند. دیو چشمه به دلیل داشتن زیبایی های فراوانش می تواند بهترین مقصد برای شما باشد. این چشمه همانند آتشفشانی است که از درون زمین فوران می کند.

دیو چشمه در کجا قرار دارد؟

این چشمه بکر و زیبا از سمت شرق به شهرستان چالوس و از سمت جنوب به رشته کوه های البرز راه دارد و هم چنین از سمت شمال هم به دریای خزر ختم می شود. ارتفاع آن نسبت به دریا در حدود 2/9 متر می باشد. شهر نوشهر نیز دارای دوبخش مرکزی و کجور است. برای رسیدن به دیو چشمه باید ازبخش کجور عبور کرد. این چشمه زلال دارای انواع زیادی از گونه های درختی و درختچه ای و همچنین فضای سبز می باشد که می توان با دیدن آن یک روز پرنشاط و بی نظیر را سپری کرد.

آب زلال دیو چشمه یا چشمه بزرگ

آب این چشمه نیز از رودخانه عواز می باشد که در ابتدا به رودخانه بزرگ چالوس و سپس به دریای خزر می ریزد. مقدار آب دهی این چشمه بزرگ که از یک نهر زیبا که با طراحی خاصی ساخته شده است، هدایت می شود در حدود 186 تا 270 لیتر در ثانیه گفته شده است. این چشمه با داشتن زیبایی های فراوانی که دارد می تواند خاطره ای خوش و بی نظیری را برای افرادی که این جاذبه را برای گردش انتخاب می کنند به وجود بیاورد.

اهالی این منطقه از این آب در کارهای گوناگونی همانند کشاورزی و مزارع پرورش ماهی استفاده می کنند و همین امر موجب شده است تا این منطقه بسیار سرسبز و زیبا شود و همچنین از آلودگی ها مبرا باشد. نوشیدن این آب می تواند خستگی و تشنگی که در طول سفر به وجود آمده است را از بین ببرد.

یکی از رسومی که در کنار این چشمه توسط اهالی این منطقه انجام می شود، این است که زوج های جوان در هنگام عروسی خود به پای این چشمه می آیند و جرعه ای از را می نوشند که این کار نشاندهنده آن است که در ابتدای یکی شدنشان و شروع زندگی مشترک مهر عطوفت را مهمان زندگی خود کنند.

 امکانات زیادی در این چشمه به چشم نمی خورد!

از آن جایی که چشمه دیو دارای گردشگران زیادی در طول سال است، اما هیچ گونه امکانات تفریحی و رفاهی در این چشمه به چشم نمی خورد. در حالی که این چشمه با قرار گرفتن در کنار دهکده کندلوس دارای قابلیت های بسیاری برای برای توسعه صنعت گردشگری و طبیعت گردی دارد.

بهترین زمان سفر

با توجه به این که دیو چشمه در دامنه های البرز قرار گرفته است، بهترین زمان برای سفر به این جاذبه گردشگری فصل های بهار و تابستان می باشد.

راه رسیدن به دیو چشمه نوشهر

برای دسترسی به دیوچشمه نوشهر باید ابتدا وارد جاده چالوس و سپس با عبور از جاده ای سرسبز و زیبا وارد جاده کندوان شوید.  با طی کردن مسافتی حدود 25 کیلومتر در بین جاده کرج به چالوس به یک دوراهی کجور می رسید. با گذر از پل رودخانه چالوس، وارد جاده کجور می شوید و با پیمودن فاصله ای 24 کیلومتری در کنار جاده ای که به کجور منتهی می شود می توانید دیو چشمه یا چشمه بزرگ را مشاهده کنید.   



:: برچسب‌ها: دیو چشمه نوشهر , دهکده کندلوس , جاذبه های گردشگری مازندران ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

روستای ناندل آمل ، روستایی زیبا و ییلاقی و مرتفع که با ارتفاع تقریبی ۲۳۰۰ متر از سطح دریا است. روستای ییلاقی ناندل آمل ، در مسیر جاده ی کوهستانی هراز واقع می باشد که از توابع بخش لاریجان در دهستان لاریجان سفلی، در شهرستان آمل در استان مازندران ایران قرار دارد.

 
 
روستای ناندل آمل
 
 
 

روستای ناندل آمل از طریق جاده ای فرعی که در حدود ۵۳ کیلومتری آمل قرار دارد از آن ( جاده ی هزار ) منشعب می شود. فاصله ی تقریبی آن از جاده ی هزار نیز حدود ۱۵ کیلومتر می باشد.

 
 

طبیعت ناندل

 

روستای ناندل بخاطر خوش آب و هوا بودن منطقه و سردسیر بودن آن گردشگران از جمله کوهنوردان رو به سمت خود جذب میکند این روستا همیشه در سال دارای ابر و مه است و معمولا بخاطر کوهپایه بودن دارای بارش های بهاری است.از روستای ناندل شما به راحتی میتوانید نمای کاملی از قله با شکوه دماوند همراه با یخچال هایش مشاهده کنید.
روستای ناندل، به خاطر نزدیکی اش با قله دماوند از مسیرهای خوب و اصلی جهت صعود به قله دماوند است و کوهنوردان زیادی به همین منظور به این روستا مراجعه می کنند.مسیر صعود از روستای ناندل جبهه شمالی و شمال شرق می باشد.

 
 
روستای ناندل آمل
 
 
 

مسیرهای دسترسی به روستای ناندل

 

از تهران در جاده هراز به مقصد روستاي ناندل پس از عبور از پلور، گزنك، تونل وانا، بائيجان بعد از پاسگاه بايجان 55 کیاومتری آمل و عبور از 2 تونل (تونل شماره 9 يا تونل نوراني و تونل شماره 8 يا تونل آيو در جاده هراز) در سمت چپ خروجی دلارستان جاده ای خاکی پر پیچ و خم و بی آب و علفی با تابلوهايي كاملا مشخص شد که میگذریم ، 16 كيلومتر تا روستاي حاجي دلا، 18 كيلومتر تا ميان ده و 19 كيلومتر تا ناندل فاصله دارد سپس به دشت های سرسبزی که ناندل پشت کوه ها انگار مخفی بوده است می رسیم.

 
 
روستای ناندل آمل
 
 
 
روستای ناندل آمل
 
 
 

امکانات روستای ناندل

متاسفانه روستای ناندل هیچ گونه اقامتگاه بوم گردی ای ندارد و از لحاظ گردشگری فقط جهت صعود دماوند بیشتر به این منطقه گردشگران حضور پیدا میکنند در ناندل فقط خانه کوهنوردان ناندل(اکوکمپ) در روستای ناندل به مدیریت آقای صالحی قابل دسترسی است که باید از قبل هماهنگ کرد و تنها در این محل شما می توانید نسبت به تهیه آب آشامیدنی و هماهنگی وانت و قاطر اقدام نمایید.

 


:: برچسب‌ها: روستای ناندول آمل گردشگری مازندران ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 38 39 40 41 42 ... 43 صفحه بعد