نوشته شده توسط : gheirati

 در 30 کیلومتری شهر یزد و در قلب کویر روستایی به نام روستای فهرج به وجود دارد که قدمت آن به5000 هزار سال پیش و پیش از اسلام بر می گردد. این روستا در نوع خود یکی از بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری موجود در استان یزد می باشد.

روستای فهرج در ابتدا فرافر نام داشته است. سپس با گذشت چندین سال نام آن به پهرشت یا پهرع و در نهایت به فهرج تغییر کرده است. مردم فهرج به زبان فارسی و لهجه یزدی صحبت می کنند. اغلب آن ها دارای مذهب شیعه جعفری نی رمی باشد.

اقتصاد روستای فهرج

شغلی اکثر مردم فهرج زراعت، باغداری می باشد و محصولاتی مانند گندم، جو، ارزن، پسته، انگور را شامل می شوند.

همچنین مردم روستای فهرج در زمینه گلخانه ای به عنوان الگو و نمونه برای دیگر روستا به شمار می روند. دامداری  نیز یکی دیگر از مشاغلی است که در این روستا فعالیت چشم گیری دارد و محصولات لبنی فراوانی را تولید می کنند. ریسندگی و بافندگی از جمله صنایع دستی مختص این روستا نیز می باشد.

پوشش مردم فهرج

از متنوع ترین پوششی که اغلب مردم فهرج از آن استفاده می کنند، دستار یزدی می باشد. ترمه های رنگی و شلوار های پاچین دار نیز از پوشاک عمومی است که زنان و دختران از آن ها استفاده می کنند.

غذاهای محلی

 از جمله غذاهای محلی این روستا می توان به انواع آش ها مانند آش جو، ماش، سوپ اشاره کرد. روستای فهرج علاوه بر غذاهای محلی خود، نوشیدنی های گرم و سردی هم مانند شربت خاکشیر، شاتره و چای آویشن را در لیست خود دارد.

جاذبه های گردشگری روستای فهرج

  • مسجد روستای فهرج

یکی از زیبا ترین مکان هایی که در این روستا قرار دارد، می توان به مسجد این روستا اشاره کرد. این مسجد در زمان ورود اسلام، اولین مسجدی بوده است که ساخته شده است. این مسجد برای ورود مردم دارای در ها و ورودی های بسیاری می باشد. مناره بلند و تمام گلی مسجد نشان از عظمت و ابهت آن در روستا است. یکی از تفاوت هایی که این مسجد با دیگر مساجد دارد، سادگی آن است. چرا که در هیچ قسمتی از آن کاشی کاری، تزئینات و گنبد و محراب به چشم نمی خورد. مسجد فهرج با سادگی چشم گیر خود اکنون در فهرست آثار ملی قرار دارد.

  • آب انبار حسینیه

در این روستا نیز همانند دیگر روستا ها، آب انباری جهت ذخیره آب ساخته شده است که قدمت آن به دوره قبل از اسلام بر می گردد. از این آب انبار در قدیم به عنوان محلی برای برگزاری مراسمات مذهبی استفاده می شده است. در ورودی این آب انبار نیز کتیبه ای سنگی وجود دارد که با خط نسخ بر روی آن نوشته شده است.

  • قلعه باستانی فهرج

قلعه ای در روستای فهرج قرار گرفته است که مربوز به قرن 10 هجری می باشد. دور تا دور این قلعه بسیار با عظمت را برج های نظامی و استوانه ای از جنس گل و خشت قرار گرفته است. این قلعه باستانی در گذشته به عنوان مهمترین محل برای دفاع از روستا بوده است.

بهترین زمان سفر به روستای فهرج

مناسب ترین زمان برای سفر به این خطه از ایران فصل بهار و ماه های مهر و آبان می باشد. با سفر به روستای فهرج در این زمان و همچنین بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری حسی تازه و متفاوت را احساس خواهید کرد. 



:: برچسب‌ها: روستای فهرج , جاذبه های گردشگری , فهرج ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

حسن روحانی: به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراسم 22 بهمن ماه در سال 1399 تنها به صورت نمادین برگزار خواهد شد.

با توجه به نشست ستاد ملی کرونا در روز شنبه 27 دی ماه 99، حسن روحانی نیز اعلام کرد: ستاد ملی کرونا نیز تصمیم گرفته است که به دلیل شیوع موج چهارم ویروس کرونا در بهمن ماه، راهپیمایی 22 بهمن تنها به صورت نمادین برگزار شود. این ستاد نیز در خصوص این موضوع مصوبه ای دارد که به زودی ابلاغ شده و مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

شیوع ویروس کرونا در سال 1398

اولین تائید رسمی شیوع ویروس کرونا در بهمن ماه 1398 با ابتلای تعدادی از مردم شهر قم انجام شد. برخی از افراد در این باورند که دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، مراسم راهپیمایی 22 بهمن ماه و همچنین کشاندن مردم به پای صندوق های رأی در اسفند ماه بوده است.

براساس آمار سه موج شدید شیوع ویروس کرونا تقریبا در تمامی نقاط ایران نمایان گشته و تعداد زیادی از افراد با ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده و یا درگیر شده اند.

روند رو به کاهش ابتلا به کرونا از دی ماه 99

با شروع دی ماه 1399، با توجه به آمار های نشان داده شده آمار افراد در خصوص ابتلا، بستری و مرگ روند رو به کاهشی را به دنبال داشته است. این امر باعث شده است که مردم این شرایط را عادی و به آن کم توجهی کنند که مسئولان این روند را اشتباه دانسته و نسبت به آن هشدار جدی دادند.

شیوع ویروس جدید در ایران

حسن روحانی در خصوص شرایطی که اکنون ایران با آن رو به رو است، بیان کرده است: مردم ایران باید بدانند که این ویروس هنوز ریشه کن نشده و و همچنان در تمام نقاط ایران فعال است. وی در مورد ویروس جهش یافته در ایران می گوید: از دیگر نگرانی های ما به خاطر ویروس جدیدی است که به شدت شیوع پیدا کرده است. این ویروس ممکن است که در داخل ایران و یا از طریق مسافران خارجی که به ایران سفر می کنند، به کشور وارد شده باشد.

این ویروس تازه جهش یافته قدرت سرایت آن نسبت به ویروس هایی که تاکنون شناخته شده است، بسیار بیشتر است.  

زمزمه بازگشایی مدارس و مخالفت مسئولان

در این روز ها که موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا نسبت به ماه های دیگر با کاهش رو به رو شده است، زمزمه هایی در خصوص بازگشایی مدارس و برخی از کسب و کار ها نیز به گوش می رسد که با مخالفت جدی مسئولان و وزارت بهداشت و هشدار آن ها رو به رو شده است. همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا ، بازگشایی مدارس و بی توجهی به ویروس کرونا را در این روز ها امری خطرناک دانسته و بیان کرده است که بازگشایی بدون در نظر گرفتن نظرات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا موجب افزایش گردش ویروس کرونا در جامعه و همچنین تداوم این شرایط و افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر در اثر آن خواهد شد.

در جلسه روز 26 دی ماه مسعود مردانی در خصوص بازگشایی مدارس اظهار کرد: ما این کار را برای بار اول در اردیبهشت ماه انجام دادیم. در حالی که آمار ها به طور کامل کاهش پیدا کرده بود اما زمانی که مدارس، مراکز آموزشی، رستوران ها، مراکز خریدو... باز شدند، آمار مرگ و میر به سرعت افزایش یافته و تا مرز 500 نفر هم رسید.  



:: برچسب‌ها: لغو برگزاری مراسم راهپیمایی 22 بهمن , راهپیمایی مراسم 22 بهمن , بازگشایی مدارس ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati
 
 

از روز سه شنبه 23 دی ماه در برخی نقاط کشور ایران همچون تهران، مشهد، گیلان، کرج، اراک، اصفهان، خوزستان و... خبر از قطع و اختلال توزیع برق منتشر شده است.

 
 
 

برخی از افراد در مورد قطعی برق در کلان شهر ها دلایل متفاوتی را بیان کرده اند. اما به گفته سخنگوی صنعت برق ایران، این خاموشی ها ناشی از کمبود سوخت نیروگاه ها می باشد. از طرفی دیگر علت اختلال در توزیع برق به گفته شرکت توزیع برق تهران، مصرف بیش از حد گاز در طی هفته های گذشته است و همچنین بیان کرد سوخت نیروگاه های ایران، گاز شهری است.

 
 

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گزارشی تاکید برآن دارد که قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز صحت ندارد.

 
 

قطعی برق در مشهد

 
 

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد، علیرضا کاشی در خصوص اختلال برق در شهر مشهد می گوید: از روز سه شنبه 23 دی ماه 1399 در بعضی از مناطق این کلانشهر اعمال مدیریت مصرف به صورت محدود در بخش خانگی آغاز شده است.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن قطعی-برق-3.jpg است
 
 
 

در ادامه علیرضا کاشی افزود: در شهر مشهد تامین برق یک میلیون 650 هزار مشترک به عهده شرکت توزیع نیروی برق می باشد که اکنون این شرکت در تامین این برق هیچ مشکلی ندارد.

 
 

از طرفی دیگر لامپ های موجود در معابر شهر مشهد از ساعت 23 شده آغاز شده و تا ساعت 4 صبح به صورت یک در میان ادامه خواهد داشت. همچنین در بخش خانگی نیز در مناطق مختلف مشهد بین زمان 45 دقیقه تا یک ساعت انجام می شود.  

 
 

همچنین در خصوص قطعی گاز نیز بیان کرد: با توجه به فصل زمستان و افزایش مصرف گاز در کشور، برای اینکه گاز خانه های مردم قطع نشود، تامین گاز نیروگاه های برق دچار مشکل شده اند و برای جبران این نقص تعداد 40 شرکت توزیع نیروی برق در کشور ملزم به مدیریت بار در بخش عمومی و بخش خانگی شدند. به همین دلیل در پی اعمال مدیریت در این فصل لامپ های بزرگراه ها و خیابان ها خاموش شد.

 
 

مشکل برق چه زمانی حل می شود؟

 
 

طبق گفته های سخنگوی صنعت برق برای حل مشکل برق زمان مشخصی نمی توان اعلام کرد. همچنین بیان کرد اگر مردم حداقل 10 درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند، انشاالله این مشکل هر چه سریعتر حل خواهد شد.

 
 

پیامد های قطعی برق

 
 

قطعی برق به طور کلی باعث به وجود آمدن صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وهمچنین به زندگی مردم وارد می کند و باعث پدید آمدن مشکلات بسیاری در زندگی مردم شده است. با این مشکل بسیاری از مشاغل که وابسته به برق هستند مانند صنایع بزرگ و برخی مشاغل کوچک نیز ممکن است صدمات جبران ناپذیری به آن ها و در نهایت اقتصاد کشور وارد شود. این مشاغل ممکن است تا چندین روز یا حتی چندین ماه کارشان نیز متوقف شود که خود بعضا باعث پدید آمدن ضرر های بسیاری می شود.

 
 

مشکلات شهروندان درباره قطعی ناگهانی برق

 
 

مردم نیز با قطعی ناگهانی و طولانی برق با مشکلات فراوانی روبه رو شدند که در زیر به برخی از این مشکلات می پردازیم:

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن unnamed-2.jpg است
 
 
 

فردی نیز در این باره می گوید: از مشکلاتی که قطعی برق برای ما ایجاد کرده است، قطع شدن آسانسور بوده است. چرا که ما باید تعداد زیادی پله را بالا و پایین کنیم و این برای افرادی که در مجتمع هایی که تعداد طبقات آن ها بسیار زیاد است، یک معظل بسیار بزرگی می تواند باشد.

 
 

همچنین این قطعی مشکلاتی برای برخی از کسبه ها به وجود آورده است. یکی از کسبه ها در این مورد می گوید: در شب گذشته در حالی که مغازه به شدت شلوغ بود، برق به یکباره قطع شد. به دنبال قطعی برق دوربین های مدار بسته خاموش شده وهیچ روشنایی وجود نداشت. این شرایط برای یک کسبه بسیار مشکل آفرین است. چرا که فرصت خوبی برای سرقت می باشد.

 
 
 


:: برچسب‌ها: شرکت ملی گاز ایران , صنعت نفت ایران , ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

منظور از تور اقساطی چیست؟

تور اقساطی در نگاه اول برای برخی افراد یک تور ساده به چشم می آید اما جالب است بدانید که از شلوغ ترین و محبوب ترین تور های مسافرتی می باشد که همان ابتدای برگزاری با گذشت زمان ناچیزی ظرفیت آن ها تکمیل می شود.

این تور ها بیشتر مورد استقبال افرادی قرار می گیرد که نمی خواهند و یا نمی توانند هزینه های سفر را به صورت یکجا و قبل سفر پرداخت کنند. حال با این طرح این امکان برای این دسته از افراد فراهم شده است تا بتوانند هزینه های سفر را قسط بندی کرده و همراه خانواده یک سفر اقتصادی و به دور از استرس و ناراحتی را تجربه کنند.

طرح تور های اقساطی در سایت گردشگری های هتل

اگر قصد سفر دارید و می خواهید یک سفر قسطی را تجربه کنید می توانید به سایت گردشگری های هتل به آدرس Hihotel.ir  مراجعه کرده و از بین شهر هایی که واجد شرایط این طرح هستند، هتل مورد نظر خود را رزرو کنید.

شرایطی که سایت گردشگری Hihotel در طرح تور های اقساطی ارائه داده است، به صورت زیر می باشد:

  1. سررسید اولین چک حداقل 30 روز می باشد.
  2. میزان مبلغ مورد نیاز توری که می توان آن را به صورت اقساطی رزرو کرد، حداقل 3میلیون تومان است.
  3. صاحب چک می بایست نصف مبلغ کل تور را در ابتدا پرداخت کند و مابقی را با توجه به مبلغ مورد نظر در طی 2 الی 4 قسط به صورت چک پرداخت کند.
  4. صادرکننده چک ها الزاما باید یکی از مسافرین باشد.
  5. صادرکننده چک الزاما باید از چک صیاد استفاده کند.

تور های اقسلطی به هیچ ضامنی نیاز ندارند...!

یک از شرایط بسیار خوبی که سایت گردشگری Hihotel  برای مسافران ارائه داده است، این می باشد که مسافران بدون هیچ ضامنی و تنها با داشتن برگه چک می توانند به صورت اقساطی سفر کنند.

شهر های داخلی که به کمک سایت گردشگری Hihotel دارای تور اقساطی می باشند؟

سایت گردشگری Hihotel توانسته است این طرح را برای تعدادی از شهر های داخلی ارائه دهد که در این به معرفی برخی از آن ها می پردازیم:

مشهد:

شهر زیارتی مشهد یکی از شهر هایی است که در طی یک سال به دلیل وجود بارگاه مطهر امام رضا(ع)، دارای بیشترین مسافر از داخل و خارج کشور است. حال سایت گردشگری Hihotel این امکان را برای تمامی مسافران به وجود آورده تا بتوانند با شرکت در طرح تور های اقساطی هتل رزرو هتل مورد نظر خود را انجام داده و به راحتی به این شهر سفر کنند. تعداد 7 هتل در شهر مشهد در این طرح قرار دارند که عبارتند از هتل رز درویشی، هتل پنج ستاره درویشی، هتل الماس 1، هتل آپارتمان آرین، هتل آپارتمان آلتون، هتل جواد و هتل ایران زمین.

تهران:

یکی دیگر از مقاصد پرطرفدار در ایران، شهر تهران می باشد. این شهر با دارا بودن جاذبه های گردشگری فوق العاده و مراکز خرید بی نظیر و... هر ساله تعداد زیادی مسافرا را جذب خود می کند. تور اقساطی برای هتل های تهران یک فرصت طلایی و متفاوت برای همه افراد است. چرا که می توانند به راحتی به این شهر زیبا و بزرگ سفر کرده و از زیبایی های آن استفاده کنند. هتل هالی، هتل پامچال، هتل نووتل، هتل آرامیس، هتل ویستریا، هتل بلوط، هتل ایران، هتل اسکان، هتل هما هتل هایی می باشند که در تهان از طرح تور های اقساطی برخوردار می باشند.

کیش:

از آنجایی که جزیره کیش یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می رود، با وجود مساحت کمی که دارد اما دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد. به همین علت اکثر ایرانیان حداقل برای یکبار هم که شده به آن سفر کرده اند. حال سایت گردشگری Hihotel با ارائه طرح تور های اقساطی فوق العاده به کمک افرادی آمده است که می خواهند به سفر بروند اما از پس هزینه های آن بر نمی آیند. برخی از هتل هایی که در این طرح قرار گرفته می توان از هتل کیش، هتل پارس نیک، هتل میراژ، هتل آپارتمان پارسیان، هتل گاردنیا، هتل پانیذ، هتل سورینت مریم، هتل فلامینگو و هتل سورینت صدف نام برد.

قشم:

جزیره زیبای قشم که یکی از زیباترین جزایردرخلیج فارس است که خود دارای جاذبه های دیدنی فراوانی می باشد. این جزیره در بیشتر روز های سال میزبان مسافر از نقاط مختلف کشور می باشند. سایت گردشگری Hihotel جزیره قشم  را هم همانند جزیره کیش در این طرح قرار داده است و مسافران و گردشگران نیز می توانند با سفر یه این جزیره یک سفر دلپذیر و بیاد ماندنی را تجربه کنند. در این جزیره 4 هتل با نام های هتل بوتیک ایرمان، هتل آپارتمان سما 2، هتل خلیج فارس، هتل مارینا 1، در طرح تور های اقساطی های هتل شرکت داده شده اند.

شیراز:

شهر شیراز یکی از شهر های بزرگ در ایران است که دارای مکان های گردشگری، تاریخی، مذهبی و طبیعی فراوانی بوده که باعث می شود گردشگران زیادی این شهر را برای سفر انتخاب کنند. همچنین در این شهر هتل های بزرگ و مجللی مانند هتل بزرگ، هتل ساسان، هتل الیزه قرار داده شده است که به کمک سایت گردشگری Hihotel می توان آن ها را به صورت اقساطی رزرو کرد.



:: برچسب‌ها: رزرو هتل , رزرو هتل در مشهد , رزرو تور , طرح تور های اقساطی به کمک سایت گردشگری های هتل ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati
 
 

با توجه به خبر هایی که منتشر شده است در آمریکا بر اساس نظر سنجی که انجام شده است، نیمی از مردم آمریکا خواهان برکناری سریع و فوری ترامپ می باشند.

 
 
 
 

به دنبال اعتراضات مردم آمریکا در روز چهارشنبه 17 دی ماه 1399، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز اعتراضات آن ها در درگیری های کنگره را مورد تشویق خود قرار داد. به همین علت در طی روز های 18 و 19 دی ماه نظر سنجی انجام شد که در پی آن از هر 7 نفر آمریکایی که در انتخابات نوامبر 2020 ترامپ را به عنوان رئیس جمهور برگزیده بودند، مخالف کارهایی بودند که  حامیان وی در روز چهارشنبه کنگره را مورد حمله خود قرار دادند.  

 
 

این اقدام ترامپ که در گردهمایی روز چهارشنبه تعداد زیادی از حامیانش را برای به راه انداختن کنگره دعوت کرده بود موجب ناراحتی تقریبا 70 درصد از مردمی که در این نظرسنجی شرکت کرده بوند شد. در این درگیری که در بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در کنگره اتفاق افتاد، تعداد 5 نفر جان خود را از دست دادند. مردم نیز این وضعیت کنگره را محکوم کرده و مردم آمریکا خواهان برکناری سریع و فوری ترامپ شدند.

 
 

نکته جالب دموکرات ها...

 

جالب این است که آن دسته افرادی که خواهان برکناری هر چه سریع تر ترامپ هستند، به طور میانگین 9 نفر از هر 10 نفر دموکرات می باشند، در حالی که از جمهوری خواهان تنها دو نفر خواسته خود را بیان کردند.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن جمهوری.jpg است
 
 
 

همچنین در این نظر سنجی مشخص شد که 14 درصد از مردم آمریکا خواستار استیضاح ترامپ و سپس برکناری وی از ریاست جمهوری و 13 درصد دیگر نیز بیان کردند که ترامپ باید از سمت خود استعفا بدهد.

 
 
 
 
 این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن just-1024x610.jpg است

این نظر سنجی نیز به صورت آنلاین در سراسر آمریکا برگزار شد که تعداد 1005 فرد آمریکایی که 339 نفر از آن ها در انتخابات  به ترامپ رای داده بودند، شرکت داشته اند.  

 
 

بسته شدن حساب کاربری ترامپ در توئیتر

 
 

بر اساس گفته مسئولان شبکه اجتماعی توییتر، دونالد ترامپ با قرار دادن مطالب خشونت آمیز در حساب کاربری توئیتر خود، خطر تحریک بیشتر به خشونت را در بین مردم به راه می اندازد. همچنین بیان کرد، با توجه به وقایع وحشتناکی که در این هفته اتفاق افتاده است ما با بستن حساب کاربری این شخص روشن کردیم که تخلفات تازه از قوانین تویتتر می تواند به طور بالقوه به چنین اقدامی منجر شود. لازم به ذکر است که وی در این شبکه اجتماعی حدود 88 میلیون فالوئر داشته است.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن دونالد.jpg است


:: برچسب‌ها: استیضاح ترامپ , برکناری ترامپ , آمریکا , رئیس جمهور سابق آمریکا ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

یکی دیگر از اقوام موجود در ایران، قوم بلوچ هستند که در شرق ایران  و در بلوچستان قرار گرفته اند. این قوم به اندازه ای بزرگ و گسترده است در کشور های ایران، پاکستان، و بخش هایی از کشور افغانستان نیز وجود دارند. همچنین تعدادی از آنها در گذشته به برخی استان های هند و برخی هم به کنار مرز های پاکستان مهاجرت کرده و اکنون در آن جا زندگی می کنند. سیستان بلوچستان منطقه ای در ایران است که با دیگر ایالت های بلوچستان در جمهوری فدرال پاکستان و بلوچستان افغانستان ارتباط فضایی و جغرافیایی دارد. استان سیستان بلوچستان در ایران دارای مساحتی حدود 175000 کیلومتر مربع می باشد.

به دلیل اینکه در باره قوم بلوچ مطالعه نشده است برخی در این باورند که تعدادی از آن ها حبشی، عرب و یا دراویدی و عده ای از آن ها دارای نژاد های متفاوت می باشند. بلوچ ها دارای دو ریشه می باشند: ریشه ایرانی (آریایی) و ریشه عربی.

مذهب قوم بلوچ

مردم بلوچ ایران نیز همانند بلوچ های پاکستان و شبه قاره هند اکثرا اهل سنت بوده و به زبان بلوچی ( پشتو، تاجیکی، کردی) صحبت می کنند. بنا براین بلوچ های کشور ایران و پاکستان دارای ویژگی های تقریبا متشابهی هستند و این عامل باعث شده است تا آرمان سیاسی بلوچستان بزرگ در قالب تلاش عده‌ای از نخبگان بلوچ برای کسب هویت مستقل سیاسی «بلوچستان آزاد» پدید بیاید.

پوشش مردم بلوچ

لباس مردم این منطقه از لباس هایی است که از قدیم در مناطق بزرگ جغرافیایی استفاده می شده است. این افراد نیز در مجالس رسمی هم با همین پوشش محلی حاضر می شوند. پاگ، مسر، کلاه سوپی، جامگ، لنگ، پاجامگ، سرین بند، شال و دوبنده از جمله لباس های مردان بلوچ می باشند. طرح و رنگ لباس های زنان در بین قوم بلوچ بسیار رنگارنگ و متفاوت می باشد. آن ها نیز با توجه به سلیقه خود از جامگ و پاجامگ مردانه همراه با تکو(چارقد) و سریگ ( روسری) نیز استفاده می کنند. در کنار آن از زیور آلات بسیاری هم مانند گوشواره، پولک، پولوه، کیگ، سینه ریز، کید، سربند و مِزبری استفاده می کنند.

جغرافیا

یکی از عواملی که باعث شده است که بلوچستان از بخش مرکزی ایران جداشود، وضعیت جغرافیایی نیز می باشد. دوری از مرکز و فضای کویری عواملی است که در جدایی این منطقه از بخش مرکزی ایران نقش داشته اند.

فرهنگ مردم بلوچ

مردم بلوچ در زمینه فرهنگی دارای ویژگی های متعددی می باشند مانند:

  • میارجلی: پناه دادن به مظلومان و محافظت تمام و کمال از او
  • معروف به خوش قولی
  • از مشهورترین ویژگی های این قوم می توان به مهمان نوازی آن ها اشاره کرد.
  • کمک کردن به دوست و همسایه و افراد غریبه به بهترین نحو
  • زمانی که کسی نیاز مادی دارد، همه افراد برای کمک به او جمع می شوند.
  • انتقام گیرنده: در هیچ صورتی اجازه نمی دهند که کسی به آن ها ظلم کند.
  • اتحاد

آداب و رسوم مربوط به ازدواج در بین قوم بلوچ

یکی از فصل هایی که بلوچ ها در آن ازدواج می کنند؛ معمولا فصل بهار می باشد. مراسم ازدواج در این قوم همانند رسم و رسومات گذشته این قوم است و مجموعا دارای 8 مرحله می باشند.

  • «گِندونِن»
  • «هِبَرجنی»
  • «بربند مال»
  • «حِنا دوزوکی»
  • «حِنا راستکی»
  • «سرآپی» یا «سرآب»
  • «شب یکجایی»

سوغات و غذاهای محلی قوم بلوچ

از غذاهایی که در بین مردم رواج دارد می توان به ماهی اشاره کرد. همچنین به دلیل وجود درخت های نخل، در بین این قوم غذاهای خرمائی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت های دیگر این این استان به دلیل فعالیت مردم در زمینه کشاورزس و دامپروری غذاهایی از گوشت و گندم هم به مصرف می رسد. پترونگ، راب، بت اشکنه گشنیز، خوراک خرما، نان بلوچی، آچار، آبگوشت و بزقرمه از جمله غذاهای خوشمزه این قوم از ایران می باشند.

صنایع دستی

رودوزی و بافتنی و سوزن دوزی سه نوع از مهمترین صنایع دستی موجود در بلوچستان می باشند که در تمام مناطق بلوچستان رواج دارد. حرفه سوزن دوزی در بین این قوم به بلوچ دوزی نیز معروف بوده و هویت یک زن بلوچ را نشان می دهد.

مردم بلوچ در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان بیشتر به کار سفالگری و سرامیک سازی فعالیت می کنند که به صورت کاملا سنتی انجام می شود. سنتی بودن این فعالیت موجب شده است تا افراد خارجی بیشتر از این صنعت خرید کنند.



:: برچسب‌ها: سیستان بلوچستان , آداب و رسوم قوم بلوچ , قوم بلوچ ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

بسم رب الشهداء

آسمان در شب اولین سال فراق حاج قاسم سلیمانی سردار محبوب ایرانی ناله سر داد و غم بزرگ این بزرگ مرد را به همه جهانیان تسلیت و تبریک گفت.

زندگی نامه

حاج قاسم سلیمانی در تاریخ 20 اسفندماه 1335 در شهرستان رابُراستان کرمان در خانواده ای چهار نفری متولد شد. حاج قاسم در جوانی و در سن 18 سالگی در اداره آب استان کرمان استخدام شد. وی در جوانی ازدواج کرده و دارای 2 فرزند دختر و 2 فرزند پسر می باشد. او در همان زمان با شخصی به نام رضا کامیاب آشنا شده و از آن پس در مسائل و جزئیات انقلاب اسلامی وارد شد.

جنگ ایران و عراق

شهید سلیمانی در زمان جنگ به عنوان عضوی از سپاه پاسداران، در کرمان چندین گروه را آموزش داده و به جبهه ها فرستاد. در زمان جنگ بین ایران و عراق وی با حکمی که توسط فرمانده وقت سپاه پاسداران صادر شد، به فرماندهی لشکر 41 ثارالله در آمد و همچنین عضوی از فرماندهان دیگر عملیات ها مانند عملیات والفجر هشت، کربلای چهار و پنج شد.  

فعالیت های پس از دفاع مقدس

در سال 1376، پس از پایان جنگ ایران و عراق به دیار خود، استان کرمان بازگشت و سپس به جنگ به اشرار هدایت شده مرز های شمالی پرداخت. از دیگر فعالیت هایکه  شهید سلیمانی که قبل از برگزیده شدن به سمت فرماندهی سپاه قدس انجام می داد می توان به جنگ با باند های قاچاق مواد مخدر در مرز های ایران و افغانستان اشاره کرد. آیت الله خامنه ای در سال 1389، حاج قاسم را به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کرد. این سپاه در سال 1379 به دلیل افزایش فعالیت های برون مرزی با فرماندهی احمد وحیدی تشکیل شد و حاج قاسم نیز پس از او فرماندهی را از آن خود کرد.

فعالیت های شهید سلیمانی در زمان ظهور داعش در عراق و سوریه

شهید قاسم سلیمانی در زمانی که داعش وارد عراق و سوریه شد با عنوان فرمانده سپاه قدس یه این مناطق رفته و با نیروهای خود به مبارزه با این گروه ها پرداخت. این گروه در جنگ عراق تاثیر بسیار خوبی داشتند. در پی آن وزیر سابق امنیت ملی کشور عراق در طی مصاحبه ای از حاج قاسم سلیمانی به عنوان قدرتند ترین مرد در عراق نام برد. همچنین آمریکایی ها هم وی را تاثیر گذارترین نقش در این عملیات ها دانسته اند.  حاج قاسم همچنین در جنگ سوریه هم با ایفای نقش در مقابل گروهک توریستی داعش قرار گرفت. در این جنگ عنوان مدافعان حرم را از آن خود کرده و به کمک مردم بی گناه سوریه شتافتند و با هدف دفاع از حرم و مردم تمام تلاش خود را در این راه کردند.

نشان ذوالفقار

یکی از عالی ترین مدال ها و نشان های نیرو های انتظامی نشان ذوالفقار می باشد. حاج قاسم سلیمانی در 19 اسفند ماه 1389 موفق به دریافت نشان ذوالفقار توسط آیت الله خامنه ای شد. این نشان در جمهوری اسلامی ایران به فرماندهان عالی رتبه و روسای ستاد های والا مقام در نیرو های مسلح اهدا می شود.

شهادت سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی

حاج قاسم سلیمانی در تاریخ 13 دی ماه 1398، به همراه معاون حشد الشعبی ابومهدی المهندس و همچنین چن تن از یاران همراه ایرانی و خارجی به کشور عراق سفر کرد که در حادثه موشکی هلی کوپتر های آمریکایی در اطراف فرودگاه عراق مورد حمله قرار گرفتند و به مقام شهادت نائل گردیدند. 



:: برچسب‌ها: 13 اسفندماه , سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی , حاج قاسم سلیمانی , سردار دلها ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

 

 

 
 
 
 

با توجه به خبر های منتشر شده، اولین مرحله انسانی تزریق واکسن ایرانی در روز سه شنبه 9 دی ماه 1399 در جمع دوربین های خبری و همچنین با حضور مقام های ارشد بهداشتی و دولتی انجام شد.

شرکت داروسازی شفا، اولین شرکتی می باشد که نخستین پروژه ساخت واکسن کرونا در آن آغاز شده است. این شرکت در روز سه شنبه اولین مرحله انسانی را با تزریق واکسن به سه نفر از داوطلبان شروع کرد. در صورتی که این واکسن سه مرحله آزمایش انسانی را با موفقیت بگذراند، اوایل بهار سال آینده وارد بازار خواهد شد.

اولین فردی که برای تزریق واکسن اعلام آمادگی کرد، طیبه مخبر فرزند رئیس ستاد اجرائی فرمان امام خمینی (ره) می باشد. این کار وی نشان دهنده آن است که خود مسئولان نظام واکسن ایرانی را قبول دارند. در ادامه دو نفر دیگر آمادگی خود را اعلام کردند و این فرایند همچنان تا داوطلب 56 ادامه خواهد داشت.

 
   
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن مخبر-1024x576.jpg است
 
 
 

واکسن کرونا «کُووایران برکت»

«کُووایران برکت» نام این واکسن است که توسط ایران نامگذاری شده است و ساخت گروه شفا فارمد می باشد. همچنین با همین نام و به عنوان واکسن گروه شفافارمد توسط سازمان بهداشت جهانی در لیست واکسن های در حال ساخت کرونا که اکنون در مراحل مطالعه حیوانی و پیش بالینی قرار دارند، به ثبت رسیده است.

واکسن «کُووایران برکت»، با استفاده از روش ویروس غیر فعال تولید شده است برای ساخت واکسن کرونا از روش های سنتی هم می توان استفاده کرد. در این روش ها معمولا از ویروس های ضعیف یا کشته شده برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده می شود. سپس در زمانی که برای دومین بار بدن با آن ویروس برخورد کند، پادتنی خاص را تولید می کند.

تفاوت واکسن ایرانی و آمریکایی

شرکت های دارو سازی کشور چین از روشی مشابه کشور ایران نیز استفاده کرده اند. اما واکسن فایزر آمریکایی از فناوری جدید پیام رسان « آر اِن اِی » تولید شده است. کارایی واکسن ساخت آمریکا بسیار بالاتر و تولید آن بسیار سریعتر از روش سنتی است. برای ساخت این نوع واکسن ها هیچ نیازی به ویروس نیست.

 


:: برچسب‌ها: واکسن کرونا «کُووایران برکت» , ویروس کرونا , کرونا , واکسن , واکسن ویروس کرونا ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

به گفته وزارت بهداشت ایتالیا اولین بیمار مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا در شهر بریتانیا ایتالیا شناسایی شده است.

در پی انتشار این خبر در روز شنبه وزارت بهداشت کشور ایتالیا بیان کرد: چند روز پیش مسافری به همراه همسرش از انگلیس به رم با هواپیما سفر کرده اند که به ویروس کرونا مبتلا می شوند. پس از شناسایی و تشخیص کرونا مشخص می شود که این ویروس نیز نوع جدید ویروس کرونا با نام VUI-202012/01 می باشد. این دو مسافر اکنون در قرنطینه قرار گرفته اند.

بسیاری از شهر ها و کشور های اطراف از ابتدای خبر شیوع این ویروس تمامی مرز های خود را به روی این کشور بسته اند.  همچنین کشور های پرتغال، بلغارستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان، سوئیس، سوئد، کرواسی، ایرلند، دانمارک، بلژیک، لهستان و... پرواز های ورودی و خروجی خود را به انگلیس متوقف کرده اند.

دولت انگلیس از لحظه شناسایی این نوع جدید ویروس، محدودیت هایی را در این کشور اعمال کرد. به گفته متخصصان، سرعت شیوع این نوع ویروس بسیار بالا می باشد. به همین دلیل نخست وزیر انگلیس در پی جلسه ای که با اعضای دولت داشته است، عنوان کرده است که سطح محدودیت های اعمال شده در جنوب شرق این کشور بسیار بالا خواهد بود، آنچنان که در قرنطینه وجود دارند.  

شهروندان نیز باید تنها در صورتی به بیرون از خانه بروند که کار ضروری وجود داشته باشند. در غیر این صورت نباید از خانه های خودشان بیرون بیایند.

رستوران ها، کافه ها، کلوپ های شبانه، سالن های بدنسازی، آرایشگاه هاو... از جمله مشاغلی می باشند که با توجه به محدودیت های اعمال شده تعطیل می شوند.  



:: برچسب‌ها: ویروس کرونا , کرونا , نوع جدید ویروس کرونا , ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

یکی از روستا هایی که در ایران از پتانسیل گردشگری برخوردار است شهر اورامان یا هورامان می باشد. این روستا در شهرستان سروآباد استان کردستان واقع شده است. روستا اورامان نیز در دره ای با شیب بسیار تند روبه روی کوه تخت قرار گرفته است.

نام دیگر این روستا هزار ماسوله می باشد که برگرفته از معماری خانه های آن است. معماری خانه ها در این روستا بسیار متفاوت است به گونه ای که برخی از این خانه ها با استفاده از سنگ، به صورت خشکه چین و به صورت پلکانی می باشد.

نامگذاری اورامان

اورامان از دو بخش هورا( اهورا) و مان( خانه) ساخته شده است که به طور کلی به معنی سرزمین اهورایی است. کلمه هور در اوستا به معنی خورشید است و هورامان نیز جایگاه خورشید معنی شده است.

مردم ساکن در روستا اورامان براین باورند که در گذشته این روستا بسیار بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته است که به همین دلیل به آن عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه اورامان نامیدند.

گویش و مذهب مردم اورامان

مردم ساکن در روستا اورامان به زبان اورامی صحبت می کنند. این گویش یکی از گویش های گورانی، زیرگروه گویش های شما غربی می باشد. مردم اورامان اغلب مسلمان و شیعه هستند.  

محصولات اورامان

روستا اورامان دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی می باشد. از این رو وجود چشمه های فراوان، باغ های بزرگ، چراگاه های سرسبز باعث شده است که این مردم در کنار باغداری، به دامداری هم بپردازند. این منطقه نیز گونه های جانوری و گیاهی بسیاری را دارا می باشد.

سنجاب ایرانی نیز یکی از گونه های جانوری پرورش یافته در این روستا می باشد. پسته وحشی، شرو، وون، گردو، انجیر، انار، تنگز، میلو، ریواس، کرس، شنگ، گیلاخه، سیدران، چنور، سیاولو و...از جمله گونه های گیاهی موجود در این روستا می باشند.

 پوشش و صنایع دستی

پوشش مردم اورامان نیز مخصوص خودشان است و از پانتول، ملکی شال، فرنجی، کلنجه، کلاه و کلله استفاده می کنند. معمولا این لباس ها با با زیور آلات رنگارنگ تزئین شده اند. این مردم قبل از آن که پارچه های خارجی به استان کردستان برسد از پارچه هایی که توسط بافندگان تهیه می شد، استفاده می کردند.

این روستا دارای صنایع دستی بسیاری مانند گلیم، سجاده، نمد، سبزه و... می باشد. علاوه بر صنایع دستی، محصولاتی مانند قارچ، ریواس، انجیر، انگور، عسل، شیر، پنیر و... از مواد غذایی می باشد که در این روستا تهیه می شود. همچنین از غذاهای محلی این روستا می توان از رشته پلو، آش گزنه، هنیمچه با گوشت گوسفند، پرشین، کلانه، خورش خلال بادام، انواع کباب های محلی، آش دوغ، ساوار، گردول، ترخینه و... نام برد. 



:: برچسب‌ها: گردشگری , پتانسیل گردشگری , جاذبه های گردشگری اورامان , روستای اورامان ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

گرفتار شدن تعداد 100 نفر از کوهنوردان در ارتفاعات کلکچال تهران ، تمامی نیروهای کمکی اعم از نیروهای اورژانس، آتش نشانی و هلال احمر به این ایستگاه اعزام شدند.

به گفته سخنگوی اورژانس کشور، روز جمعه ساعت یک ونیم بعد از ظهر در طی تماسی که با اورژانس تهران گرفته شده است، بیان شده است که تعداد 100 نفر از کوهنوردان در پی ریزش بهمن در ایستگاه توچال گرفتار شده اند. اورژانس تهران برای درستی این خبر، به مدیریت بحران شهر تهران و مسئولین توچال خبر داد که با پیگیری های دیگر درستی این خبر مشخص شد.

با توجه به اینکه در ایستگاه بالایی به شدت برف و کولاک شده بود، احنمال اینکه سلامت برخی از آن ها به خطر بیفتد وجود داشت. در این صورت تعداد پنج آمبولانس زمینی و یک موتور آمبولانس به محل مورد نظر اعزام شده و در ایستگاه یک مستقر شدند.

 این کوهنوردان به کمک نیروهای هلال احمر و سازمان آتش نشانی، با تله کابین در حال جابه جایی به ایستگاه های پایین تر بوده و به وسیله اورژانس به نزدیک ترین بیمارستان ها مانند بیمارستان شهدای تجریش و طالقانی   که آمادگی های لازم برای پذیرش را مهیا کرده بودند، انتقال داده شدند.

جان باختگان این حادثه

با توجه به خبر هایی که تاکنون درباره حادثه ارتفاعات کلکچال تهران منتشر شده است، در این حادثه دو تن از کوهنوردان کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند. همچنین در منطقه آهار رودبار قصران نیز یک نفر در این ارتفاعات مفقود شده است.

گفتنی است که هواشناسی کوهستان دو روز قبل از این حادثه کوهنوردان را از وضعیت هوا آگاه کرده و گفته است که ممکن است در ارتفاعات البرز بهمن رخ دهد و هشدار داده بود که به کوه نروند. اما افرادی که در این ارتفاعات گرفتار شده اند بیان کرده اند که برای اسکی به این منطقه رفته بودند. آن ها نیز کم کاری مسئولین را عنوان کردند و افزودند که مسئولان توچال باید در جریان شرایط جوی باشند و بلیت تله کابین نفروشند. 



:: برچسب‌ها: ارتفاعات کلکچال تهران , حادثه ای تلخ در ارتفاعات کلکچال تهران , بهمن , توچال ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

روستای ابیانه ، در دامنه کوه کرکس در استان اصفهان و در 40 کیلومتری شهرستان نطنز واقع شده است. این روستا با قدمت چهار هزار ساله اش و همچنین آثار و بنا های بسیار زیادش از زیبا ترین و معروف ترین روستا ها در ایران به شمار می رود. با بهره گیری از معماری بومی، روستای ابیانه در بین روستاهایی قرار دارد که اماکن و دیدنی های پرتنوعی را دارا می باشند که موجب شده اند تا گردشگران این منطقه را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزینند. همچنین این روستا در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نامگذاری

نام این منطقه در ابتدا ویونا بوده که توسط مردم محلی آن نامگذاری شده است و به معنای بیدستان است. این نام با گذر زمان به اویانه و سپس به ابیانه تغییر نام داد.

تقزیبا 1500 سال از به وجود آمدن روستای ابیانه می گذرد و اکنون این روستا تبدیل به یکی از مکان های تاریخی کشور شده و دارای شهرت جهانی نیز می باشد.

روستای ابیانه با توجه به سرشماری که در سال 1390 انجام شده است دارای 173 خانوار می باشد که جمعیتی بالغ بر 294 نفر را در خود جای داده اند.

آب و هوا و زبان مردم ابیانه

ابیانه در دهستانی به نام برزورد قرار گرفته است که دارای آب و هوایی معتدل است. تیرماه  گرم ترین ماه در این روستا است و در مقابل در دی ماه در کمترین دما قرار دارد. بارندگی معمولا در فصل زمستان یوده که گاهی همراه با برف است.

زبان مردم ساکن ابیانه فارسی همراه با لهجه خاص ابیانه ای می باشد که با لهجه های دیگر مناطق کاملا متفاوت است. پوشش این مردم به گونه ای است که زنان از پارچه های گلدار و رنگارنگ پیراهن بسیار بلندی را برای خود می دوزند و با چارقد های سفید رنگی استفاده می کنند. مردم این روستا نیز پوشش آن ها شلوار های گشاد است که از پارچه های سیاه تهیه می شوند.

غذاهای محلی ابیانه

غذاهای روستای ابیانه همانند لهجه آن ها کمی عجیب است. چرا که برگرفته از کویر و حاشیه کویر ایران است. از جمله غذاهای رسمی در این روستا می توان به گِپا اشاره کرد که از ذرت خرد شده و... تهیه می شود. قرمه نوعی دیگر از غذاهای این مردم است که در زبان آن ها به قلیه معروف است. کاروانی از دیگر غذاهای مردم ابیانه است که با کشک ساییده و نعناع و پیاز داغ آماده می شود.

شغل مردم ابیانه

شغل بیشتر مردم در این روستا، دامداری، باغداری و کشاورزی است. آب مورد نیاز برای کار کشاورزی و باغ ها از طریق هفت قنات تامین می شود. سیب زمینی، گلابی، سیب، گردو، گندم، جو از جمله محصولات می باشند.

مردم این روستا در کنار کار کشاورزی و دامداری به قالی بافی نیز می پردازند که اکنون با استقبال بسیار زیادی در این روستا روبه رو شده است. به گونه ای که حدود 30 کارگاه مخصوص قالی بافی در آن ساخته شده است.

بهترین زمان برای سفر به روستای ابیانه

برای سفر به روستای ابیانه، بهترین فصل ها، فصل های بهار و تابستان هستند. همچنین پاییز و زمستان در روستا بسیار زیبا بوده که مخاطبان خاص خود را نیز دارد.

سوغاتی های روستای ابیانه

روستای ابیانه هم همانند دیگر روستا ها دارای سوغاتی های فراوانی می باشد که مهمترین آن ها انواع زیورآلات هستند. گیوه و آویز های تزئینی دیواری، قالی از صنایع دستی این روستا محسوب می شوند. همچنین سوغاتی های خوراکی این روستا می توان به لواشک اشاره کرد که طرفداران زیادی را دارد. لبنیات و گردو، بادام، سیب و آلو هم از سوغاتی های تاریخی ابیانه به شمار می آیند.    



:: برچسب‌ها: گردشگری , جاذبه های گردشگری , روستای ابیانه ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

یکی از زیبا ترین و شگفت انگیز ترین روستاهای ایران، روستای هجیج می باشد که در شهرستان پاوه استان کرمانشاه واقع شده است. معماری پلکانی و طبیعت چشمگیر آن باعث شده است تا در بین بهترین جاذبه های گردشگری ایران قرار بگیرد.

در این قسمت وبلاگ های هتل تصمیم دارد شما را با این روستای بی نظیر در غرب کشور آشنا کند. با ما همراه باشید:

روستای هجیج

در 34 کیلومتری شهرستان پاوه استان کرمانشاه، روستای بسیار زیبایی به نام هجیج قرار گرفته است که یکی از پرجاذبه ترین نقاط این استان بوده و هرساله مقصد گردشگران زیادی می باشد. پلکانی بودن این روستا و معماری خاص به کار رفته در آن موجب شده است که از محبوبیت بسیاری در بین گردشگران قرار بگیرد. این روستا با کمبود زمین روبه رو است و ساکنان آن مجبورند از پشت بام خانه های خود استفاده کنند. همچنین محلی برای بازی کودکان نیز به شمار می رود.

هجیج...؟

از آن جایی که این روستا در در مکانی به نام هجیج قرار گرفته است، نام هجیج را برای آن در نظر گرفته اند. این کلمه به معنای سرسبز و عمیق می باشد.

جاذبه های گردشگری

این روستای پلکانی در کنار معماری بی نظیر خود دارای جاذبه های گردشگری دیگری می باشد. با گردش  در این روستا می توانید زیبایی ها آن را با نام خود نیز تماشا کنید. در این روستا غاری بسیار زیبایی وجود دارد که قطر دهانه آن 6 متر می باشد. در هر فصل از سال که به این روستا سفر کنید می توانید آبی که از قلب زمین می جوشد را در این غار مشاهده کنید. آب این غار به سمت رودخانه ای به نام بل جاری می شود.

در طرفی دیگر نیز گودالی دارای آبی بسیار زلال می باشد که تماشای آن حس پر از آرامشی را در شما به وجود می آورد. این چشمه نیز دارای خواص درمانی هم می باشد. از دیگر جاذبه هایی که می توانید در این روستا دیدن می کنید می توان به رودخانه سیروان، ارتفاعات شاهو و بقعه امامزاده سید عبید ا... می باشند.

مسجد مرکزی

در این روستا مسجدی قرار دارد که نمونه کاملی از معماری کهن را به نمایش گذاشته است. این مسجد توسط نجارانی بنا شده است که از همان دوره و به همراه کوسه به این روستا آمده اند، می باشند. این مسجد با ستون های چوبی، کنده کاری و... دارای جذابیت خاصی می باشد.

مردم هجیج

مردم ساکن در روستای هجیج، مردمی بسیار مهمان نوازی می باشند. در این روستا بیشتر مردم شغل آن ها دام داری می باشد که در کنار آن به نگهداری و پرورش انواع طیور هم می پردازند. از دیگر فعالیت های این مردم می توان به باغ داری اشاره کرد که میوه هایی همچون گردو، انار و انگور نیز از محصولات آن ها به شمار می رود. همچنین شیر، دوغ، کشک، کره و روغن حیوانی از فرآورده های لبنی آن ها به شمار می روند. یکی از مهمترین منابعی تامین درآمد که در این روستا مردم می توانند انجام دهند، پرورش درختان می باشد. در روستای هجیج نیز مردم علاوه بر کار های خود به تولید صنایع دستی مانند گليم، جاجيم، شال، گيوه، دستمال و سبد، لباس‌های محلی رنگارنگ و به‌ ویژه گیوه که پاپوش سنتی نیز می پردازند.

روستای هجیج نیز دارای انواع غذاهای محلی و خوشمزه ای همچون کوفته، هجیجانه، خورشت قسقوان و ترخینه می باشد که درهر زمان که به آن سفر کنید می توانید آن ها را به راحتی تهیه کنید.

بهترین زمان برای سفر به روستای هجیج

روستای هجیج دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی می باشد. در فصول بهار و تابستان آب و هوای آن گرم و معتدل است و زیبایی خاصی را از خود نشان می دهد. اما در فصل های پاییز و زمستان، بسیار سرد است. بنابراین بهترین زمانی که می توانید به این روستا سفر کرده و از طبیعت آن لذت کامل راببرید فصل های بهار و تابستان می باشند.  



:: برچسب‌ها: گردشگری , جاذبه های گردشگری , جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

یکی از مواردی که باعث شده است که صنعت گردشگری با چالش های فراوانی روبه رو شود، ویروس کرونا یا همان کوید 19 می باشد. با توجه به آن بسیاری از مشاغل نیز مجبور به تعطیل کردن فعالیت خود شده اند. شرکت های هواپیمایی یا ایرلاین ها یکی از ابعادی می باشد که شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی یا کم شدن کار آن ها شده است. اما برخی از شرکت های هواپیمایی وجود دارند که بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و صرفا به سود شرکت خود فکر می کنند. در مقابل ایرلاین هایی هم هستند که به سلامت مسافران خود اهمیت می دهند و این امر را در اولویت کار خود قرار داده اند. در این صورت مسافرانی که به دلایل ضروری قصد سفر با هواپیما را دارند، می توانند به ایرلاین هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند، مراجعه کنند.

وبلاگ های هتل با بررسی هایی که در این خصوص انجام داده است، توانسته است شرکت های هواپیمایی که سلامت مسافران را در اولویت کار خود قرار داده اند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند را شناسایی کند. در این قسمت به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

با ما همراه باشید:

هیچ گونه تفاوتی در بین سفر های داخلی و خارجی وجود ندارد، چرا که در هر دو آن ها باید پروتکل های بهداشتی را رعایت شود.

قوانینی که باید در همه ایرلاین ها اعمال شود:

  • استفاده از ماسک از لحظه ورود به فرودگاه، در طول پرواز و خروج از فرودگاه مقصد
  • همراه داشتن محلول یا مایع ضدعفونی
  • استفاده از ماسک در طول پرواز
  • به همراه داشتن تنها یک ساک دستی
  • داشتن تست منفی کرونا
  • پر کردن فرم مربوط به به کرونا

در صورت وجود هرگونه علائم مشکوک به کرونا از رفتن به فرودگاه جلوگیری کنند.

بهترین ایرلاین های داخلی

ایرلاین ایران ایر

ایرلاین ایران ایر یکی از ایرلاین هایی است که در کلیه پرواز های خود، یک پک بهداشتی کامل که حاوی یک جفت دستکش، ماسک، دستمال معطر به آنتی بیوتیک می باشد را به مسافران خود می دهد. این پک بهداشتی در تمامی پرواز های داخلی و بین المللی توسط این ایران ایر به مسافران به صورت رایگان داده می شود. ایران ایر از ابتدای پدید آمدن ویروس کرونا کلیه ناوگان های خود را در تمامی ایستگاه قبل و بعد از پرواز علاوه بر ضدعفونی کردن با محلول ضد عفونی با اشعه UV نیز ضدعفونی می کند.

ایرلاین آسمان

ایرلاین آسمان نیز با رعایت نکات بهداشتی در بین شرکت های هواپیمایی قرار دارد که به سلامت مسافران خود اهمیت می دهد. این ایرلاین قسمت های مختلف خود را مانند بخش های عملیات پرواز، فنی، کارگو و کیترینگ را به صورت مکرر ضدعفونی می کند.

ایرلاین سپهران

ایرلاین سپهران همانند ایران ایر کلیه پروتکل های بهداشتی را در پرواز های خود رعایت می کند. این ایرلاین قبل از پذیرش و ورود مسافران به هواپیما تمامی کانتر ها و هواپیما را ضدعفونی می کنند. همچنین در لحظه ورود مسافران، دمای بدن آن ها را انداز گیری می کنند. به هر یک از مسافران یک بسته بهداشتی کامل که شامل ماسک، دستکش و پد الکلی است، ارائه می شود.

ایرلاین کیش ایر

ایرلاین کیش ایر هم اقداماتی در راستای امنیت مسافران خود انجام داده ات که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • ضد عفونی کردن هواپیما قبل از ورود مسافران و بعد هر پرواز
  • ویروس زدایی تمامی قسمت های مانند بخش های عملیات پرواز، فنی، کارگو و کیترینگ
  • اندازه گیری دمای بدن مسافران با دستگاه تب سنج پزشکی و بررسی سلامت آن ها
  • ارائه پک بهداشتی به مسافران



:: برچسب‌ها: ویروس کرونا , بهترین ایرلاین های داخلی , شرکت های هواپیمایی , صنعت گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gheirati

وبلاگ گردشگری های هتل در این مقاله می خواهد سبک های متنوع گردشگری در شهر مشهد را بررسی کند. همراه ما باشید:

گردشگری مذهبی درمشهد

از مهم ترین سبک های گردشگری، می توان به گردشگری مذهبی اشاره کرد. این شکل گردشگری در شهر مشهد یکی از پر درآمد ترین فعالیت ها در کسب و کار به شمار می رود. شهر مشهد از دیرباز به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) ملجا دلدادگان خاندان عصمت و طهارت است. مشهد سالانه با جذب 30 میلیون گردشگر مذهبی در جهان، به تنهایی 30 درصد گردشگری مذهبی را در جهان به خود اختصاص داده است.

در کشور ایران، شهر مشهد در جایگاه اول گردشگری زیارتی و شهر قم با اختلاف بسیار در جایگاه دوم قرار گرفته است. در مشهد نیز علاوه برحرم مطهر رضوی، آرامگاه های دیگری هم از بزرگان مذهبی مانند مسجد گوهرشاد، آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه سید حسن مدرس، گنبد خشتی، امام زادگان سید یاسر و سید ناصر، آرامگاه امام‌زاده یحیی، آرامگاه خواجه مراد و... وجود دارد.

بازار گردی درمشهد

شهر مشهد در ایران بعد از تهران دومین شهر بزرگ کشور می باشد. این شهر به دلیل نزدیکی به مرزهای شمال شرقی باعث شده است تا از اقتصاد بزرگ و چشمگیری برخوردار شده و دسترسی تجاری و بازرگانی خوبی را فراهم کند. این ویژگی ها در کنار هم موجب شده اند تا در مشهد بازار ها و مراکز خرید بسیار زیادی وجود داشته باشد. این بازار ها شامل کالاهای متنوعی می باشند. گردشگران نیز می توانند به راحتی سوغات مخصوص شهر مشهد مانند زعفران، زرشک، زیور آلات و... را به راحتی تهیه کنند. از مشهور ترین بازار های شهر مشهد می توان به بازار رضا اشاره کرد که یک بازار سنتی و کلاسیک می باشد. همچنین مراکز خرید و پاساژ های دیگر فراوانی در این شهر وجود دارد که آماده میزبانی می باشند.

 رستوران گردی درمشهد

رستوران گردی نیز یکی دیگر از سبک های گردشگری می باشد که در شهر مشهد نیز بسیار رواج دارد. این شهر هم همانند شهر های دیگر کشور سبک غذایی و غذاهای محلی مختص خود را دارا می باشد. استقبال گردشگران از این سبک در مشهد، باعث شده است تا این شغل در مشهد بسیار موفق عمل کرده و طیف گسترده ای از رستوران ها و غذا خوری ها را برخوردار شود. رستوران های موجود در مشهد با ارائه منو های متنوع، به گردشگران این امکان را داده اند تا هر نوع غذایی را که مایلند را تجربه کنند.

روستاگردی و بومگردی در سفر به مشهد

اگر به شهر مشهد سفر کنید می توانید به بازدید بسیاری از جاذبه های گردشگری و دیدنی بپردازید. علاوه برجاذبه های خود مشهد، اطراف آن نیز تعداد زیادی از روستا ها وجود دارند که زمینه را برای روستا گردی و بومگردی نیز ایجاد کرده اند. این روستا ها از نظر آب و هوا، طبیعت و معماری بی نظیر خود بسیار چشم گیر است. طرقبه و شاندیز دو مورد از روستا های اطراف مشهد می باشند که بسیاری از گردشگران با آن ها آشنا شده اند و در میان مردم نیز بسیار مشهور شده اند.  



:: برچسب‌ها: گردشگری , گردشگری در مشهد , گردشگری مذهبی , جاذبه های گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()