نوشته شده توسط : gheirati

زندگینامه مرحوم چنگیز جلیلوند

چنگیز جلیلوند متولد سال 1319 متولد شیراز است. وی از سال 1336 کار خود را با تئاتر در کنار ابوالحسن تهامی آغاز کرد.  جلیوند در سال 1357 به مدت بیست سال به آمریکا مهاجرت کرد و سپس در سال 1377 به ایران بازگشت و فعالیت خود را در زمینه دوبلور و بازیگری ادامه داد و در تعداد زیادی از فیلم های محمد علی فردین، صداپیشگی کرد. این دوبلور در گویندگی هایی که انجام داد، قابلیت تیپ سازی داشته و می توانست صداهای مختلفی را به وجود بیاورد.

از این رو جلیلوند با گویندگی تعداد زیادی از سریال های ایرانی و خارجی، در سال 1357 دوبلور نمونه جهانی شناخته شد و عنوان مرد حنجره طلایی را از آن خود کرد.

فعالیت های صداپیشگی

چنگیز جلیلوند بسیاری از نقش اول سریال های خارجی را با گویندگی های با صلابت خود انجام داده است و با مهارت فوق العاده خود توانست گوینده اصلی نقش های مارلون براندو، هنرپیشه آمریکایی باشد. وی همچنین در فیلم ها و سریال های خارجی دیگری مانند زنده باد زاپاتا، اتوبوسی به نام هوس، دزیره، در باراندار، ایندیا جونز، رابین هود، شیر در زمستان، فرمان گمشده، ربوده شده، انتقام جویان و بسیاری دیگر به عنوان دوبلور به جای بسیاری از هنرمندان سرشناس خارجی صداپیشگی کرده است.

فعالیت در عرصه بازیگری

چنگیز جلیلوند علاوه بر صداپیشگی در بسیاری از فیلم ها و سریال های ایرانی و خارجی، در زمینه بازیگری هم فعالیت داشت. ترمینال غرب، قلاده های طلا، آقای شانس، دختر همسایه، بندرگاه عشق و... در سینما و در سریال های تلویزیونی همچون یلدا، عبور از پاییز، معمای شاه و نوشدارو نقش آفرینی کرده است.

درگذشت

چنگیز جلیلوند، با به جای گذاشتن یک کارنامه درخشان در عرصه هنری در تاریخ 2 آذرماه 1399 به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد.  





:: برچسب‌ها: چنگیز جلیلوند , هنرمند ایرانی , درگذشت , مرد حنجره طلایی ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: